Transportul în Londra

Sigur ştiţi că am fost în Londra de Revelion şi ştiţi şi care a fost principalul motiv, nu? Evident, meciul Arsenal-Crystal Palace, un meci pe 1 ianuarie, una dintre dorinţele noastre de pe bucket list. ✔️

Postarea asta e despre transportul din Londra, pentru că încă nu ne-am revenit după golul marcat de Giroud, ca să povestim despre el.

Principalul mijloc de transport pe care îl folosim atunci când suntem în străinătate este metroul. Cel mai rapid şi mai uşor de folosit, chiar dacă sunt zeci de staţii (v. hartă metrou).

Hartă metrou Londra – click pe poză pentru zoom

Dacă în Berlin puteai să te urci în metrou fără a taxa biletul sau chiar fără bilet (dacă mergeai la noroc, ceea ce nu recomandăm nicăieri), în Londra e aproape imposibil să faci așa ceva, pentru că există un sistem de turnicheţi foarte bine pus la punct, de care trebuie să treci atât la intrarea în staţie cât și la ieșire. Dar toate astea au şi un sens, acela fiind că în Londra biletul la metrou te costa în funcţie de zona în care circuli cu el.

metrou Londra

 

Astfel, poţi să te urci la o staţie din zona 1/2 (cea unde se află majoritatea obictivelor turistice) şi poţi coborî la una din zona 3/4 (dacă vrei să vizitezi sau să vezi un meci pe Wembley, spre ex.) fapt care va duce la un preţ diferit al biletului. Preţul biletului depinde şi de perioada din zi în care călătoreşti. Va fi mai scump între 6.30-9.30 şi 16-19, peak, şi mai ieftin în restul zilei şi în weekend, off-peak. Nu am stat să verificăm de fiecare dată cât a costat o călătorie, dar să zicem că, în medie, a fost cam 2.4£ (a lot!, we know).

Biletul constă dintr-o cartelă reîncărcabilă Oyster, care va costa iniţial 5£, bani care vor putea fi recuperaţi la finalul vacanţei (împreună cu cei care îţi rămân pe cartelă), sau îi poţi păstra pentru următoarea, pentru că vei vrea cu siguranţă să te întorci, măcar pentru încă un meci de Premier League.

Exista şi abonamente (travelcards) valabile pe toate mijloacele de transport, pentru o zi, o săptămână, o lună, un an, dar mai avantajos ni s-a părut să încărcăm cartela de fiecare dată când am avut nevoie pentru că e foarte posibil să mergi mai puţin cu metroul decât ai calculat iniţial (sunt multe puburi în Londra 🙂 ).

Cartelele pot fi folosite pentru metrou (tube), DLR (Docklands Light Railway) – cu ăsta am mers spre Greenwich, unde ne-a plăcut foarte tare, London Overground, tramvaie (n-am văzut în zonele în care am mers) şi autobuze (de obicei, double-decker, cu care poţi merge muulte staţii între obiective, dar, atâta timp cât te-ai dus la etaj, îţi va plăcea).

Double decker transport Londra

Costul unei călătorii cu tramvaiul şi autobuzul este de 1.5£, iar cartela trebuie validată doar la urcare.

Puncte de reîncărcare a cartelei există în fiecare staţie de metrou, dar nu şi în staţiile de autobuz (din ce am văzut noi), aşa că, în cazul în care nu mai ai suficienţi bani pe cartelă vei putea să călătoreşti o singură dată cu autobuzul, urmând ca, atunci când vei reîncărca cartela, să pui şi banii pentru călătoria efectuată.

Pentru plata călătoriei se poate folosi şi un card bancar contactless.

Şi încă un pont: călătoria cu autobuzul poate deveni mai simplă dacă ai net în roaming şi foloseşti Google maps pentru a afla cu ce poţi ajunge din punctul x în y şi la ce oră vine următorul autobuz. Există varianta la cartela vodafone, de care am eu, roaming pe zi, pentru care plăteşti 3€ pentru 300mb şi 100min/SMS pe zi din extraopţiunea pe care o ai în ţară. Ce oferte sunt prin alte reţele la roaming? (LE: de la 15 iunie 2017, tarifele pentru roaming au dispărut pentru ţările din UE) [LE: între timp, la Vodafone, cel puţin, s-a schimbat modificarea şi au apărut tarife de roaming]

Londra

Transferul de la/spre aeroport l-am făcut cu National Express, cu aprox. 12£ pe segment.

Azi, o liră costă 5.21lei.

Am zburat spre Londra cu Ryanair şi ne-am întors cu Wizzair.

Şi ne mai ducem!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *